recept

Blev du sugen på att baka?

Nyttiga havretekakor

50g smält smör
3dl mjölk
Värm till 37 grader

50g jäst
ev 1 msk husk  (gör att brödet blir saftigare och håller längre, finns i glutenfriahyllan, liten påse)
Rör i mjölkblandningen, låt husken svälla i 10min

1 msk socker (försvinner vid jäsning)
1krm salt
3dl havregryn (ev fiberberikade)
3dl grovt mjöl (ex. skrädmjöl, graham/rågkross/rågmjöl etc)
2dl mjöl (ex. soja/majs/ris mjöl)

Tips! Byt ut 1dl mjöl mot 1dl linfrö/linser/fibrex etc
Om du bara tag soja- eller majsmjöl blir det ett sötare bröd utan att va sötat och onyttigt.

Blanda samman alla ingredienser, gärna i matberedare. Jag gör 3 satser på en gång, kolla vad din assistent klarar, går utmärkt att röra för hand-gör min mamma :) Degen ska va kletig.
Låt jäsa i 20min. tryck ut platta, runda kakor på bakplåtspapper, med hjälp av blöta händer
, ha en bunk vatten bredvid för att dopp ahänder i mellan varje kaka

Ugn: 250grader ca:7-15min

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback