Odla :)

Förra året hade jag dille på att odla, jag odlade hur mkt som helst. Varenda fönster var överfullt + att det var en del som såddes direkt ute. Det blev lite väl mkt, så det mesta fick fåglarna äta upp ;)

I år tänkte jag inte odla något alls, tänkte att jag har nog annat att pyssla med...men så tänkte jag att några blommor i balkonglådorna vore ju fint, å kanske några krukor med blommor oxå. Det orkar jag ju med. Köpte luktärt och en hängblomma (glömt vad den heter).
Men jag har så klart inte satt dem på groning än, ska köpa såjord imorgon så jag kan börja odla.

På väg hem från jobbet skulle jag handla lite frukostmat men hade för en gångs skull inte bråttom för jag gick 1h tidigare från jobbet, var så lugnt. Så jag stannade på växtavdelningen på Maxi. Fick med mig frön till busktomater, körbärstomater, sommarmorot, höstmorot och purjolök samt några minidrivhus. Kunde inte hålla mig ;) Egenodlade tomater är så otroligt gott och jag älskar morötter och D älskar lök i alla dess sorter. Förra året odlade jag gräslök och salladslök till honom, men han såg inte skillnad på blasten till salladslök och gräslöken så han åt upp blasten och jag fann inte lökarna, lite snopet ;)
På tal om det kan jag ju berätta om hur otroligt duktig D e på frukt och grönt ;) Bad honom en dag i somras att hämta in bladpersilja och förklarade vart i växthuset som det fanns, han kom in med morotsblast-höll på att skratta ihjäl mig. En annan gång bad jag honom köpa med avocado, vi skulle äta tacos och jag ville ha guacamole-D kom hem med kiwi. Han e så underbar!

Jag hittade även del frön som jag tappade bort förra året. Har ju städat och plockat rätt i garderober och lådor och då hittade jag en kasse från när jag jobbade på Skopunkten, med en risförpackning, olika ljus och mängder av fröpåsar, som jag förra året inte kunde förstå vart de tog vägen. Så jag tänkte att jag kan väl odla en del i år oxå :)

Hade jord kvar i garaget så jag har börjat med smultron-jordbubbar, busk- och körsbärstomater, och lagt luktörten i blöt. Imorgon ska jag plantera luktört och hängväxterna. Så snart det är lite sol ute ska jag sätta morötterna, babysallad, timjan, solrosor, kuddkrasse, slingerväxter och purjolök i landet och växthuset. Är roligt att hålla på med de små växterna, känns som små barn man pysslar om. Bra övning inför bebisen, för plantorna behöver mkt kärlek, uppmärksamhet och omtanke ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback