Rökning

Igår kväll åkte vi till svåger F och hans L, lilla T var hos sina morföräldrar. En väldigt trevlig kväll, fikade och pratade en massa. Killarna började dricka öl och då får man ju röka, enligt D. Vi har så mkt disskutioner om det. Rökning är bland det värsta jag vet. Jag har själv rökt, när jag var tonåring, som de flesta, men jag för-rökte (finns det ordet, men du vet vad jag menar) mig en kväll som jag hade även druckit lite för mkt och mådde väldigt illa, inte rökt sen dess och jag är så glad. Mina föräldrar gillade det inte och det sa de samtidigt som de ville att jag skulle ta eget ansvar för det jag gjorde och inte tvinga mig till något, mamma rökte ju innan hon fick mig. Vilken otroligt svår gräns att dra, jag skulle nog inte kunna ha samma lung och lite på att mina barn gör det som är rätt som de har för mig, men de gjorde alltid rätt. Vi hade en ömsesidig respekt som jag inte ville spräcka så jag var "busig" inom de gränser som de satt upp utan att de sa något, hade aldrig några uttalade gränser. Jag var ute mkt och gjorde mer och mindre dumma saker men jag vågade/ville inte vara för vild ifall att det skulle gå för långt och m+p inte skulle lita på mig igen. Jag hoppas att det blir samma mellan mig och mina barn.

Jag tycker att rökning är så fruktansvärt dels för lukten, som är så avskyvärd, men framförallt för skadorna som det drar med sig. Mamma har jobbat inom cancervården sen början av 90-talet. Först som sjuksköterska, sen som specilistsköterska och sedan några år tillbaka som läkemedelskonsulent där hon till större delen har hon jobbat med cancermedel. Hon har fått sett mkt på sjukhuset med patienter i olika stadier och jag har tröstat henne många gånger och vi har pratat mycket om det, och nu andra sidan hur det går till med kostadskalkyler mm för patienter och sjukhus, få se och höra om mkt studier som visar hur bla rökning påverkar så mkt mer än man trott, mer ån många förstår och vet. Alla vet ju att det är farligt att röka men det är så mkt farligare än vad du tror.
Rökningen påverkar mig som valt att inte röka, röken sprider sig till alla runt omkring. Även om man valt att inte röka får man i sig det genom att vara ute, så många som röker runt omkring.
Jag förstår att det är grymt svårt att sluta röka och en stor eloge till er som gjort det. Men om man ställer det mot skadorna som det gör, kan göra och ant kommer att göra så går det inte att försvara rökning, inget kan vara så gott att man är villig att dö en plågsam död, och man kan inte välja om det kommer att bli så för en eller inte. Feströkning är inte en ursäkt, det är inte för sällan, man vet inte vilken cigg som gör skadan. Därför vill jag inte att D röker, och jag blir så arg när han gör det. Jag vill leva med honom tills vi blir gamla, visst det finns ingen garanti att vi får friska liv bara för att vi inte röker, det vore naivt att tänka så, men vi behöver inte spä på riskerna för att någon av oss ska gå bort för tidigt. Våra barn ska inte behöva ha en förälder som röker, de har absolut inte valt det.
När jag ber mamma förklara olika studier så blir han arg på mig och sticker huvudet i sanden, han vill inte förstå och tror att vi hittar på för att han ska sluta, men om det inte var farligt skulle jag ju inte tjata så mkt, finns ju ingen annan vinning för mig i att han inte röker eller snusar utom att han mår bättre av det. Visst luktar det illa men jag skulle aldrig ta alla dess disskusioner för det, tycker inte om konflikter.
Jag känner väldigt starkt för detta ämne och det har blivit ännu starkare under min graviditet. Något som är så skadligt för barnen innan de ens blivit födda borde man inte ville dra i sig.
Nej nu ska jag sluta predika för idag och gå och äta lite frukost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback