Långt inlägg...

Äntligen var dagen för ultraljud igår. Jag har inte mått så bra under veckan, varit väldigt nervös och inte alls migsjälv. Jag vill ju som sagt inte bli snittad om det inte verkligen måste bli så, är lite rädd för att lägga mig under kniven. Jag vet att det går bra men jag är ändå lite nervös inför det. Jag var så sur och grinig hela onsdagskvällen och torsdagmorgonen. Stackars D. Ringde och grät flera gånger till jobbet och på morgon svor jag åt honom ett antal gånger. Men jag var så glad att han var med.
Barnmorskan som skötte kontrollen var helt underbar! Hon avdramatiserade det hela väldigt mycket och skojjade friskt, på ett sätt som gick hem hos mig. Det var helt omöjligt att vara nervös i närheten av henne.

Hur gick det då?
Jo, bebisen mådde hur bra som helst och fick i sig rejält med näring. Var kanske lite knubbig men absolut inom normalgränserna. Normalvikt vid födsel är 2,7-4,7kg, ganska stort spann. Min kommer nog ligga lite åt det högre.
Som det såg ut på UL så vägde bebisen då 3,5kg, men det går inte att säga exakt eftersom hon mäter lårbenet och sen uppskattar vikten från det, kan diffa på 0,5kg upp och ner. Hon gissar på att bebisen kommer gå upp ca: 0,3kg/v fram till förlossningen. Normalt var runt 0,280kg/v. Så lite glupskare är han/hon.
Lite rund om magen som sin mamma, som BM sa (och syftade på gravidmagen). Aningen kortare än normalt (2mm kortare, knappt nämnbart) som sina föräldrar :) som inte är världens längsta. Huvudet var helt normalt i storlek så det kommer inte bli jobbigt under förlossningen.
Fostervattnet var ganska rikligt men absolut inte för mkt så det var ingen fara men det är därför pyret kan röra sig ordentligt i magen, det finns gott om plats. Huvudet låg oxå som det skulle, som vi trodde.

Slutsats
Det kommer inte bli svårare att föda även om pyret kanske är lite tjock. BM gissade på 4,3 vid BF. Huvudet är det som är svårast,resten bara kommer, om det skiljer bara mm mellan en liten och en stor bebis. Däremot har en större bebis mer kraft och kan hjälpa till att trycka sig ut vid förlossnngen på ett annat sätt en liten kan. Det kändes bra!
Jag ska vänta tills jag har rejäla värkar och inte be att bli igångsatt för tidigt för det kan bli jobbigare med en stor bebis, behöver hjälpen från bebisen. Jag ska däremot inte gå långt över tiden för då kan bebisen bli väldigt stor och livmodern kan vara ganska trött. Hon tyckte jag skulle röra mig mkt, fel att vara still med foglossning. Jag har rört mer på mig det sista och det tyckte hon var bra. Försöka med att ta promenader och gå i trappor mm för att få igång värkarna, men jag msåte även vila-minst 1h varje em ifall värkarna kommer igång på kvällen/natten så jag inte e helt utmattad då.
Kort och gott, det kommer gå hur bra som helst. Så nu är jag glad och pigg igen!!!

Efter undersökningen åkte vi till stan för att köpa amnings-BH till mig. Inte så lätt. På de billiga affärerna finns inte min storlek, de är jättesmå och inte så billiga heller runt 250-350kr. Gick till Change som har större och är mellanklass i pris. Köpte mina gravid-BH:ar där som jag är ganska nöjd med. Deras BH satt inte skönt, kostade 370kr, så jag avvaktade lite. Gick till Walter´s på Järnvägsg.
"Där köpte jag min första riktiga BH. Hade köpt på H&M o så innan men när jag fick bröst gick jag från noll till C på några veckor. På den tiden fanns det sällan större än B i butikerna, och jag fick köpa stora B och sy in runt om, jag var nog eg 70D men köpte 90B och sydde in. Tillslut följde mamma med och köpte en riktig BH til mig, passade så bra och den har jag fortfarande kvar. Hållt sen runt -93! Har haft den när jag tränat (bara sportBH funkar inte på mig). Det var den BH jag hade i början av graviditeten oxå så det är lite sprängd nu-sömmarna sprack ;)"
Iaf så gick jag in där och fick prova en BH. Den var så skön. Utan byglar men höll ändå upp min stora byst och i microfiber, D älskade att känna på den hihi. Men det var dyr 498kr!!! Men men, så fick det bli. Blev nöjd iaf.
Sen var vi tvungna att göra något manligt för D var inte så glad vid detta laget, åkte till Bergvik så han fick gå på SIBA och Expert. Nu började värkarna komma igen, vet inte vad det är med pyret och Bergvik. Handlade på Maxi, ganska fort för jag hade rejält ont. Åkte hem och vilade en stund, så ringde chefen och sa att jag fått löneökning-inte fel.
Kvällen var vi hos Anders, D och han skulle spela lite men det gick inte för sig för pyret. Pyret blev så stressad när de satte igång förstärkarna så jag trodde den skulle hoppa ur magen så de fick sluta. Tittade på fotbollen och sen åkte vi hem. Fick rygg- och fotmassage av min älskling, får fotmassage nästan varje dag-utan att be om det, det ni!

Har haft så ont hela natten, det värker så i buken och ländryggen och ner i bäcknet och ut i ljumskarna. Blir knäpp. Inte riktigt värkar men åndå samma känsla. Började igår vid Bergvik och försvann inte förrän frammåt 7 imorse, sen fick jag sova lite.

Kommentarer
Postat av: Annika

hej alsklingar! hall ut lite till sa kommer jag snart och ar med dig!!vi kommer antalgigen sent pa torsdag kvall... langtar!!

2008-06-20 @ 20:41:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback