Ingen rolig natt

Lille snutten har blivit mer förkyld. Han har varit lite täppt i näsan på nätterna fram och tillbaka i 4-5v och har nyst på dagarna. Vissa nätter äv värre än andra. Doktorn har tittat på honom 2ggr. På 2-månaderskontrollen, då hade han varit förkyld i 1-2v. Doktorn hittade inget fel utan sa att vi ska droppa bröstmjölk i näsan. Detta försökte vi med och det var inte lätt eller kul men det lät som att det släppte i näsan på Neo så då kändes det ok. Sen var det ganska ok, vissa nätter var han täppt och då tog vi lite bröstmjölk sen var det bra. Under 2 nätter innan vi skulle tilll BVC för 2v sen så var han jättetäppt och det hjälpte inte med mjölk. Doktorn fick titta och lyssna på honom men hittade inget fel utan sa att vi skulle köpa nässpray för bebisar. Nässprayen fungerade bra och vi behövde bara ta den några gånger. Man kan ta den 2-3 ggr/dygn men vi tog bara 1ggr några nätter. Där vet jag inte om jag gjorde fel, kanske skulle jag ha gett honom dygnet runt.

Sprayen fick vi bara använda i 7dgr så natten till tisdag var sista natten. Under tis och ons natt behövdes inget men i natt var det illa. Han var väldig trött hela dagen igår och ville sova nära, var väldigt kelig. Han vaknade ofta och ville snutta. Så här började han redan på natten innan men jag fattade inte att han hade svårt att andas då utan trodde att han var väldigt hungrig. Men jag tror att han åt så ofta för att han inte fick ner mer än pyttelite varje gång. Igårkväll gav vi honom bröstmjölk i näsan eftersom vi inte kunde ta nässpray mer, innan han skulle sova + att jag höjde sängen ännu mer än innan men han vaknade ändå av andnöd. Vi trodde han höll på att kvävas, var så hemskt att höra när han försökte dra efter luft. Han grät och var rädd. Fick gå upp med honom men det var svårt att få honom att andas lugnt och ordentligt, kippade efter luft flera gånger. Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att vi kunde ta mer nässpray och efter en sund så gick det bättre och vi kunde lägga oss. Höjde sängen ännu mer och la mig tätt bredvid honom så jag skulle höra honom och kunde hålla honom på plats, han gled ner hela tiden i sängen. Vaknade efter 2h igen på samma sätt. Gav honom mer spray-vet att det var för tätt- och mjölk i näsan. Han kunde inte äta, gick inte att suga utan fick i sig några droppar bara. Kunde inte ligga i sängen, kunde inte heller sova i min famn utan tillslut somnade han i baby-sittern. Ringde bvc imorse som satte upp oss hos doktorn i em, fick samma som de andra gångerna och det kändes bra för jag gillar verkligen honom och han kommer ihåg Neo. Nu sover han i sittern igen, skönt att han får lite sömn iaf. Ska tända en brasa så att det inte är kallt för honom att vara så nära golvet.

För att kunna ta mig till grums så måste jag låna Maries bil. Vi har haft pyspunka ett tag men igår så blev det helpunka så jag har ingen bil-tur att vi har underbara vänner!!!

Jag vet att det är en förkylning som inte är farlig, bara otrevlig. Men Neo är så liten så jag blir orolig iaf, e hemskt att se en så liten kippa efter luft. Han hostar och tittar på mig med stora ögon och det ser ut som han säger -Mamma, hjälp mig och det gör så ont i hela hjärtat. Kände mig så hjälplös inatt.


Kommentarer
Postat av: Svägerskan (Storasyrran) L

Kusinerna är också förkylda, sjuka. M ligger i Arvika med ont i öronen och feber, Lilla O har ont i halsen. Höstförkylningar är blä!

Han kommer att piggna på sig ska du se.

Annars är allt bra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback