Nyttigare

Jag sa ju att jag skulle återkomma med mer info om mamma-barn kursen i Levande föda.
Kursen blir tis 24/2, lör 28/2 samt tis 3/3.
Kursdag 1) frukost
Kursdag 2) lunch och middag
Kursdag 3) kakor och glass

Det är en anmälningsavgift på 300kr och sen kostar varje kurs 300kr/dag. Priser gäller för 1 vuxen och ett barn.
I kursen får man ett smakprov vid start, teori samt lära sig förbereda och laga maten och självklart sedan äta upp den.
Birgitta är jätteduktig så jag vet att ni kommer få ut mkt av kursen och vi kommer ha jättekul.

Jag jobbar inte för Birgitta utan jag känner bara att detta är så bra så jag måste berätta det vidare. Nätverksmarknadsföring ni vet!

Vill ni anmäla er till kursen så kontakta Birgitta på
www.living-food.se.

..............................................................................................

Fortsätter på den nyttiga banan med att tipsa om ett jättegott brödrecept.
Ni kan visserligen använda er av vilket brödrecept som helst, men använd ingen jäst, bakpulver, smör eller socker.

Degen innehåller mjöl men efterom den blötläggs i 1-3dygn så är det skonsammt för magen. Men man ska ändå inte äta för mkt bröd, detta är för de dagar som man e rejält sugen.

10 st, 15cm i diameter-tekakor

3dl havregryn
4dl mjöl, valfritt (glutenfritt/vete/graham/dinkel...)
1dl solrosfrön
1dl linfrön, blanda hela och nymalda
1dl fibrex, kan bytas mot rågkross
1tsk havssalt och 1msk torkade alger, eller 1msk havssalt
1msk brännässlor
1msk basilika
1msk oregano

Smaksättningen kan bytas mot soltorkade tomater/oliver...

Blanda samman allt och fyll upp med vatten så att det precis täcks, rör ihop och se att det flyter segt.
Ställ i kylen i 1-3 dygn, rör ibland. Kan även bara låta stå över natten, men det blir bättre för matsmältningen ju längre degen står.
Ta fram och stek i stekpanna, eller klicka ut på ugnsplåt, vid behov. Stek på 1/4 värme, tar ca:10min eller i ca:150grader i ugnen, tar ca:20min. Kan ju göra färskt till frukost/lunch/salladen eller så steker du upp alla och förvarar dem i plastpåse eller fryser in dem.
De är så goda.
Du kan även baka ut dem med mer mjöl och få den "vanliga" känslan på degen och sen trycka ut en tekaka i stekpannan.


De blir mjuka, ser bara hårda ut på bilden.
Den längst upp till vänster är stekt i stekpanna de andra i ugnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback