Neos ordförråd

Neo har lärt sig att säga några saker.

Datt - Tack
Dôtt - Gôtt (gott)
Giis - Gris
Mammammama - När han e ledsen / vill upp
Dä - Där
Chess - Kex
Ditta - Titta
Ej - Hej
Dutte - Tutte
Nejnejnej / Nä - Nej
Bo - Boll
Iihhiie -Häst

Neo kan:

Vinka när någon går.
Tar mig handen om det är lite läskigt eller han behöver hjäp ner fär trappen eller över tröskeln, eller om ajg säger till honom att han måste håll mig, tex på gatan/trottoaren etc.
Dansa när vi spelar på hans gitarr, eller sätter igång trraktorn med den sjungande bonden.
Han vill va nära om vi e själva. Vill sitta i knät och läsa bok/spela på gitarren eller så slingrar han sig runt mina ben när jag lagar mat eller e vid datorn.
Lyfta på benet oc hjälpa till när vi ska sätta på blöjan/kläder/skor mm.
Äta en del mat själv, med fingrarna inte sked för den e ju en leksak som man ska vifta med och kasta bort.
Säger oftast till när han har bajsat.
Bitar/nafsar mig i fingrarna eller ansiktet om jag inte fattar att han e hungrig.
Pussas och kramas, både självmant och när jag ber honom.
Gå upp i vår säng, på altan och uppför trappan själv men inte nerför. Däremot kan han gå nerför soffan och ur och in i hoppborgen själv.
Sova hela natten, efter att vi ökade vällingdosen på kvällen. 12-13h sover han.

Om jag pratar med D/mamma eller annan nära i telefon och han hör rösten så vet han vem det är och blir glad. Om jag frågar vart den personen är så pekar han på telefonen och pussar telefonen.
Han har olika personligheter. En som är rakt på och hård, kastar allt och säger uff-uff-uff, skjuter runt på saker och välter. En som är lite mer funderare och försiktig. Tar det försiktigt med nya saker, kanter mm flyttar på en sak och tar ett steg tillbaka och kikar på vad han gjort, går fram och flyttar lite och kikar igen, kan hålla på så hur länge som helst.
Dricka ur sugrör.
Göra High five


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback