Lånat av Lotta...

Detta inlägg hade Lotta på sin blogg idag, tyckte att det var klockrent. Ni som vet, vet vad jag pratar om!

Kraften i att sprida sin dröm

Ett par dagar efter julafton sa min son Robin, sju år "Pappa, jag vill ha en dator." Jag svarade nog som de flesta andra föräldrar hade svarat: "Det har precis varit julafton och jag är inte gjord av pengar." Den metaforen ville Robin inte förstå så han försökte igen: "Men jag vill ha en dator, varför kan jag inte få en?" Jag insåg att jag måste förklara lite tydligare så jag påminde honom om alla paket han fått av mig, sin mamma och tomten. Dessutom kostar en dator mycket pengar... Då log Robin lite för han kom på att han fått pengar av tomten, räckte de till en dator? Jag fick svara att de tyvärr inte gjorde det och att jag inte skulle köpa någon, även om han tjatade.

Men nej är inget hinder i Robins värld. Han gick till sin mamma men fick inget stöd där heller. Borde han gett upp hoppet om att få en dator? Nej, i hans värld finns det fanns många miljoner kvar att prata med. Inom en vecka stod det en dator på hans skrivbord. Men hur i hela friden gick det till?

Jo, Robin hade pratat - vilket han är duktig på. Några dagar efter vårt samtal hade han varit hos grannens son och lekt och fikat. Troligen berättade Robin om sin dröm där, för när han kom hem sa han att han ville ha hjälp med att bära hem dataskärmen han hade fått.

Ytterligare några dagar senare var han hos min bror Per. När jag hämtade Robin sa han glatt "Per ska köpa en ny dator och jag ska få hans gamla. Han skulle bara fixa lite saker i den, sen kan du åka och hämta den." Jag blev tvungen att ringa Per för att höra om det stämde och jodå, visst var det så. "Nu pappa", sa Robin, "behöver jag bara en mus och ett tangentbord. "Kan jag köpa det för pengarna jag fick av tomten?" Jag tittade förundrat på Robin när jag insåg att pengarna skulle räcka och att han faktiskt uppnått sin dröm om att få en dator.

Så vad var det egentligen som hände, varför lyckades han? Jag insåg att Robin, trots att han bara är sju år, pratat med alla han träffade. Men ett ännu viktigare skäl till att han lyckades var att han vågade berätta om sin dröm för alla han mötte. Han var inte rädd för att bli utskrattad, hånad eller för att få ännu ett nej. Istället fokuserade han och jobbade målmedvetet för att få det han ville ha.

Så - om du vill att din dröm ska slå in - berätta den för så många som möjligt. Det är nästan magiskt - möjligheter som du aldrig kunnat tänka dig kan uppstå där du minst anar det. Och själv får du tillfälle att prata om något som verkligen engagerar dig.

Veckans övning:

1. Vad drömmer du om? Vad vill du uppnå?

2. Om du inte berättat för någon ännu, vad är du rädd ska hända om du
gör det? Det du är rädd för ska hända är bara en tanke - släpp den.
Om vissa människor i din omgivning haft synpunkter på dina
drömmar och mål - glöm dem. Det är bara deras tro, i deras värld.
Men du behöver varken dela deras tro eller leva i deras verklighet.

3. Kom ihåg att planer misslyckas - inte du.

4. I början kan det kännas ovant att tala om din dröm. Men det finns
folk där ute som kan vara villiga att hjälpa dig, som ser situationen
ur ett annat perspektiv eller kanske till och med vill ge dig en dator.
Du behöver alltså inte veta hur du ska ta dig till målet. Du behöver
bara ägna dig åt att berätta och fokusera så ökar chanserna för att
du ska uppnå din dröm.

Lycka till och berätta gärna hur det gick.

www.stefanpettersson.se

Kommentarer
Postat av: mamma

Verkligen klokrent!

Hitta en dröm-anledning. Gör den till en brinnande önskan och sett upp ett resultat så når du drömmen.

Lycka till ni kommer att bli framgångsrika.

Pussa Neo och sköt om er.

Kram mamma

2009-03-10 @ 14:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback