Julstämning i dagarna två...

...ja inte på grund av vädret, har ju varit helt underbart väder i en vecka nu. Vi har passat åp och gått på många långpromenader och tagit en massa kort. Smart av mig att lägga ena digitalkameran i vagnen så att den alltid är med.

Julstämningen har kommit av maten vi ätit. Igår åt vi fläskfilé som jag hade marinerat i 2dygn med en potatiskaka till där en av kryddorna var nejlikor och det var även äppelcider i så det smakade jul. Idag åt vi kycklingklubbor med  ris till. Riset stekte jag med lök, saffran, kanel och chili så det både smakade och luktade jul. Så gott.
Maten igår var helt otrolig. Fläskfilé som varit marierad, stekt och sedan fått kallna är så gott och det blir så saftigt. Det tar tid men är inte särskilt svårt och blir fantastiskt gott. Vi har infört att ha myskvällar på söndagar-det är oftast den kvällen som vi inte har några planer utan bara har varandra. Väldigt skönt att ha en kväll bara för oss. Försöker även att göra någon riktigt god mat då.

När D kom hem från jobbet förut så åkte vi till Grums badhus för att bada. Förra gången visste jag inte riktigt hur jag skulle göra med duschningen å så, så Neo blev väldigt kall och ledsen. Denna gång var jag lite mer förbered och la in haddukar i bastun innan vi badade och jag visste vilken dusch jag skulle använda och vi gick direkt in i bastun och torkade oss där. Mkt bättre, inte ett gnäll. Badandet älskade han, förra gångnen var han ganska likgiltig men denna gång skrattade han och hade kul. Han fick simma bröstsim och det gillade han. Glömde kamera denna gång med, kanske kommer ihåg nästa gång för han e otroligt söt när han glider fram genom poolen i sina mini-"speedos" ;)

Igår fick jag en kasse trattisar av svägerskan L, hon är så underbar som plockar åt mig. Hade tänkt följa med denna gång men jag var så snurrig när jag vaknade. Vi var ju på sminkmässa i lördags, åkte strax innan 7 och kom hem runt 23.30 så det blev en lång dag med massa info och kul. Jag var dock väldigt dum och glömde bort migsjälv när jag försökte lyssna på allt och visa mina vänner som var alla produkter och det slutade i väldigt lite vatten och mat. Var yr när jag kom hem och vaknade yr och var yr tills jag ätit konstant i 2h. Blev världens frukost. Sen vilade vi lite och jag blev återställd och kunde gå på långpromenad med Marie och Noah.

I köket hänger nu mynta på tork och luktar gott, fick en massa av Marie som jag ska spara och göra bla te och raijta (typ tzatziki) på under vintern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback