Preventivmedel

Ja, det är ju någon som jag måste börja fundera på igen.
Eg vill jag inget ha för jag e less på att bieffekter.
P-piller, har jag ätit i massa år, från -94-05 tror jag. De torkar ut mina slemhinnor, i hela kroppen. Ögonen blir torra, munnen blir torr, jag får lättare svamp mm. Jag får lite mens vilket är ett plus men av mens får jag svamp, tampong torkar ut och bindor blir varmt, inget som pasar mig.
Minipiller, fick jag -05 istället och hade tills vi bestämde oss för Neo -08. Funkade bra för jag slapp mens = ingen svamp men däremot blev hormonerna helt avtrubbade i kroppen, det gillde jag inte. Blev lite som en kastrerad hankatt.
Kopparspiral, pratade BM om men jag blev lite avskräckt när bieffekten kan bli riklig mens. Att det ska va så jobbigt att va tjej. Hon pratade även om p-piller med lyckorus i, som gör en lite mer "på hugget", och det är ju bra.
Men det känns så skumt att exprimentera med kroppen så mkt.

Vi hade tänkt att jag inte skulle använda något p-medel för vi hade först tänkt att vi skulle börja jobba på ett syskon till sommaren, men det kommer nog dröja ett tag till, tidigast hösten -10. Så länge blir det jobbigt med kondom.

Det som känns bra nu är att jag känner mig ganska tillfreds efter alla hormonrubbningar som varit de senaste 20månaderna. Däremot är det konstigt att ha mens, har ju bara haft en sen -05, i höstas sen blev det ju en liten Neo i magen.

Vad rekommenderar ni, mina kära vänner och läsare?

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hormonsprial, helt outstanding, och jag har provat allt, känner igen dins problem med både svamp, riklig mens osv...

Hade ingen mens alls när spiralen att på plats, enle att sätta in, enkel att ta ut, och man behöver inte komma ihåg nåt.

Det du!

Postat av: Lisa

Jag satte faktiskt i en P-ring senast igår, dels för att min p-stav inte fungerade som jag ville.

det som är så bra med ringen är att hela kroppen blir inte utsatt för olika hormoner genom att ringen bara påverkar på det lokala området. ett smart alternativ om du vill undvika hormonsvängningar. sen så har man ju god kontroll på mensen eftersom man tar ut den själv efter 3 veckor.



det är mitt bästa tips :)

so far so good för mig iaf!

2009-02-22 @ 00:20:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback