Lite färg på tillvaron

I förrgår började jag rota om i köket. Jag var så trött på alla saker som stod i den öppna delen över överskåpen och det som var på den öppna hyllan. Fick undan det jag ville och kände mig ganska nöjd, men ville ha lite mer färg.
Jag är ju lite kär i retro-detaljer och vi har tänkt att göra om köket snart, till en blandning a våra smaker. D gillar den minimialistiska, moderna och stilrena stilen och jag gillar som sagt retro. 50-60 tal, det runda, plastiga, färgglada och mönstrena. Jag önskar jag kunde få tag på tapeten som farmor och farfar hade i sitt kök, men jag tror inte ens vi har en bild på det.
Köket som vi tänkt oss kommer bli högblankt vitt, med svart trägolv och gröna och turkosa detaljer. Jag skulle helst vilja ha
kyl och frys från Smeg men de är så vansinnigt dyra så vi får nöja oss med de vi har. Fast om jag känner oss rätt så kommer det nog inte bli någon renovering inom de närmaste åren. D får inte tummen ur och jag är alltid orolig över ekonomin...Så antagligen så hamnar det på dröm-hyllan med resten av mina planer för vårt hem ;)

Iaf så åkte vi till IKEA igår och köpte lite backar för förvaring av Neos miljoner leksaker, då passade jag på att köpa lite detaljer till köket, i grönt och tukost.




.........................................................................................................

Idag fyller Oscar 18 år (David systerson, Neos kusin, gitarrist i Hotwood mm) så jag ville göra en tårta till honom. Var sugen på att göra egen sugarpaste och det blev mkt bättre än köpt, billigare och t.o.m godare och enklare. Här är receptet, som jag hittade via denna underbara blogg. Den går även att smaksätta som man inte kan göra med köpt. Jag provade hallon, som jag köpte på Panduro, och det blev bra, märktes inte så mkt i tårtan, men det smakade heller inte så sött och äckligt som det brukar göra, jag brukar peta bort det mesta av det annars.
Bakade tårtbotten igår, glutenfri. Måste gör det receptet mindre för tårtan blir så stor, jag tog tom bort ett lager (skar den i 4 delar) men det blev iaf 8cm hög. Trodde inte att den skulle räcka, vi e ganska många (19st), men den räckte, men då fanns det ju massa annat fika oxå och alla tog en liten bit.
Fyllde tårtan med chokladmousse, passionsfruktsmousse och lät den stå och dra sig över natten. Imorse så spacklade jag den med chokladsmörkräm och täckte den med SP och lite mandelmassa i "hålet", figuren och texten är i marsipan.



Solklar kopia av Oscar eller hur ;) eller kanske inte, men den var kul att göra iaf...och god.

.................................................................................................

Ikväll kommer svärmor hit och passar en sovande Neo. Hotwood spelar på Cheers i Grums och det ska bli kul att se dem. D sa att de ska spela låtarna på ett annat sätt så jag e väldigt förväntansfull och hoppas inte Gunnel får larm så hon måste åka och jobba (jourhelg).

Kommentarer
Postat av: mamma

Du är fantasifull och har smak!

Ha en trevlig kväll så får du höra av dig.

Ha det bra kram mamma

2010-03-27 @ 16:51:11
Postat av: Pillargontanten

Åh, den var god, jag tjuvade en liten bit på kvällen :O)

Tack!

Lilla O var så nöjd :O)

Postat av: Annica

Otroligt fin tårta!

Tycker helt klart du ska satsa på att jobba med sånt!

2010-03-29 @ 23:29:46
URL: http://prinzjunior.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback